Tjänster

tjanster_kasse

 

Strategi

Ett varumärkes motor är den strategiska plattformen. Det är i arbetet med bland annat segmentering, differentiering och positionering som du skapar möjligheterna (eller sätter gränserna). Det spelar ingen roll hur snygg kaross och hur läcker inredningen är, är motorn svag kommer det att bli svårt, för att inte säga omöjligt, att nå fram.

Ett bra exempel på det är Lindebergs (numera Grant Thornton) som var Sveriges 5–6 största revisionsbyrå, långt mindre än de stora och med ett ganska risigt självförtroende. Medarbetarna kände att det var grönare på andra ställen av marknaden. Men genom den strategiska rådgivning Kontrapunkt gav så förändrades bilden på bara något år.

Hur gick det till? När vi gjorde vår research, bland annat intervjuade vi alla kontorschefer, fick vi en dubbel bild. Å ena sidan en underdogkänsla, å andra sidan medarbetare som verkligen var stolta över att vara duktiga på ägarledda företag.

Vi gav företagsledningen rådet att helt fokusera på ägarledda företag och sluta försöka spela på samma arena som sina större konkurrenter. Vi satte positionen ”Revisorer och konsulter för företagare”.

En ny hemmaplan ledde till en dramatisk förändring: Lindebergs var plötsligt revisions- och konsultbyrån nummer 1 för ägarledda företag. Arbetsgivarvarumärket stärktes också kraftigt.

Till CASE

 

Design

Människor gillar det som är vackert, skyr det som är estetiskt ogenomtänkt. God design är därför en avgörande konkurrensfördel. Vad väljer du helst? De flesta väljer det som ögat gillar bäst, det är därför som god förpackningsdesign är ett måste för den som vill vinna slaget på hyllan. Lika mycket betyder det för en tjänst att ha en attraktiv webbdesign.

Av den anledningen är Kontrapunkt lika mycket en designbyrå som en reklambyrå. Starka varumärken och goda idéer är värda en design som från det lilla till det stora sänder rätt signaler.

Vi har många gånger fått förmånen att forma varumärkens designmässiga värld, från logotyp till en komplett grafisk identitet. Bland de företag och organisationer som gjort denna formresa med oss märks Ledarna, Convini, Hansa Engineering, Bliwa och Järfällahus.

Vi jobbar också med en rad andra typer av designuppdrag: webbplatser, vinetiketter, förpackningar med mera. Bland kunder som anlitat oss för denna typ av designuppdrag märks Avonona, Frii, Vinovativa, Wasberg med flera.

Till CASE

 

Taktik

”Till sist är det någon jävel som ska göra en annons.”

Så sa reklamlegendaren Bosse Rönnberg i en intervju när han ville förmedla att det till slut alltid är den kreativa höjden som avgör om reklam fungerar eller inte. Och så är det. Strategiarbetet är den nödvändiga träningen, det kreativa utförandet är matchen. Och vi har vunnit många matcher genom årens lopp.

Ledarna stärkte sitt varumärke genom intelligenta rubriker på chefens sida, och ökade sitt medlemsantal med 50 procent under de år vi gjorde deras kampanjer. TeleTrade fick mer reklameffekt per investerad krona än sina konkurrenter. Aktiespar Online fick så många nya kunder på kort tid att deras system inte klarade av det. Vänsterpartiet gjorde sitt bästa val på 50 år, inte så lite beroende på den valkampanj vi gjorde. Gallerix fick Årets Radiospot och blev Alla Hjärtans-butiker för väldigt många.

Missa inte att besöka ”CASE” där du kan se en del av alla reklamkampanjer vi har gjort genom årens lopp.

Till CASE